Lutnia


Lutnia w Polsce

Aby posłuchać lutni, wystarczy kliknąć na powyższy obraz. Utwór “Mascarade” Roberta de Visee (koniec XVII wieku)
pochodzi ze strony zespołu muzyki dawnej Contra belluM. Na lutni gra lutnista Michał Wyciślik.
Więcej informacji o lutni w Polsce już wkrótce na łamach niniejszej strony.


krótkie wprowadzenie na początek, czyli

Lutnia w pigułce



Lutnia wywodzi się z arabskiego instrumentu o nazwie „al ud”.Pojawienie się jej na naszym kontynencie
wiąże się z wyprawami krzyżowymi oraz kilkuwiekową obecnością Maurów w dzisiejszej Hiszpanii. Instrument
składa się z gruszkowatego lub zbliżonego do formy migdała korpusu, płyty wierzchniej z otworem rezonansowym
oraz podstawkiem, szyjki z podstrunnicą, komory kołkowej z kołkami. Otwór rezonansowy zdobi rozeta. Korpus wykonany
jest z kilku do kilkudziesięciu listewek. Struny, rozpięte między podstawkiem, a komorą kołkową, zgrupowane są w tzw.
chóry. W skład jednego chóru wchodzą dwie struny, rzadziej struna pojedyncza. Kołki służą do naciągu strun. Elementy
konstrukcyjne instrumentu wykonane są z drewna. Struny i progi wytwarzano z jelit.

    W ciągu swojej kilkuwiekowej historii, lutnia zmieniała się, szczególnie pod względem wielkości, ilości strun i stosowanych
rozwiązań technicznych. Poniżej zamieszczamy fotografie instrumentów cieszących się największą popularnością w swoich epokach.

Są to kolejno:

Lutnia średniowieczna, 4 chórowa, ok. 1350 r

Lutnia średniowieczna, 4 chórowa, ok. 1350 r (tył)

Lutnia renesansowa, 6 chórowa, Georg Gerle, c. 1550

Lutnia renesansowa ,6 chórowa, Georg Gerle, c. 1550 (tył)

Lutnia dwugłówkowa, Vendelio Venere 1603r

Lutnia dwugłówkowa, Vendelio Venere 1603r (tył)

Arcylutnia, 15 chórowa (z lewej) i chitarrone

Teorba, 15 chórów, Matteo Sellas 1635r

Teorba, 15 chórów, Matteo Sellas 1635r (tył)

Lutnia barokowa, 11 chórowa, Hans Frei, 2p. XVII wieku

Lutnia barokowa, 11 chórowa, Hans Frei, 2p. XVII wieku (tył)

Lutnia barokowa, 13 chórowa, J.C. Hoffmann 1730r

Lutnia barokowa, 13 chórowa, J.C. Hoffmann 1730r (tył)

mandora, 6 chórow, Sympert Niggel 1754r

mandora, 6 chórow, Sympert Niggel 1754r (tył)

gallichon 6 chórow, Sympert Niggel 1754r

gallichon 6 chórow, Sympert Niggel 1754r (tył)

Lutnia barokowa ,13 chórowa z podwójną komorą kołkową

Lutnia barokowa, 13 chórowa z podwójną komorą kołkową (tył)

Lutnia romantyczna, 6 chórowa, anonim ok. 1850r




Wszystkie instrumenty, z wyjątkiem gallichonu i lutni romantycznej, wyszły spod ręki
jednego z najbardziej doświadczonych współczesnych lutników brytyjskich,
Davida Van Edwards'a. Budowniczym prezentowanego gallichonu jest Paolo Busato.

kontakt: lutenka@op.pl

 

Więcej o muzyce w dawnej Polsce na stronach:



www.contrabellum.kdm.pl













































































































 

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

  Ogłoszenie:

LUTNIA

- do nabycia -

Lutnia 8 chórowa wraz z twardym futerałem.

Model wzorowany na instrumencie autorstwa Giovanniego Heiber'a, Wenecja ok. 1600 roku. Nie wymaga zmiany progów (są umieszczone na stałe). Menzura 597 mm. Stan bardzo dobry.

Cena do uzgodnienia, ok. 3999 zł

 

 

LUTE

- lute to buy – lute for sale -

This lute is for sale. It is 8 course instrument after Giovanni Heiber (Venice, c. 1600)

with hard case. It has fixed frets along the neck (steel one) and on the soundboard (ebony one).

String measurement 597 mm. In very good state. Price: about 1199 EURO (but it can be discussed)